Geert Schaaij blij met een extra portier bij de ‘artiesteningang’ van Euronext

Beleggersgoeroe, analist en oprichter van Beursgenoten is verheugd over het feit dat de Euronext de eisen en regelgeving wil verhogen voor kleinere beursfondsen en ‘reverse listings’ en dat de AFM  dit ook toejuicht.

Kleinere beursfondsen, zogenaamde Small-caps, zijn speculatief. Vaak niet minder risicovol dan grotere beursfondsen. Aantrekkelijk en kansrijk met koersen die in korte tijd kunnen verdubbelen.

Wanneer de regelgeving voor smallcaps - waarbij de huls wordt gebruikt om bedrijven naar de beurs te brengen - wordt aangescherpt door de Euronext, komt dat deze manier van investeren alleen maar ten goede. Schaaij vindt het niet alleen goed nieuws voor beleggers, maar ook voor zichzelf en andere betrokkenen bij smallcaps.

Het risicoprofiel wordt niet aangepast maar wel zal duidelijker worden waarin men belegt. Zodat op basis daarvan kan worden besloten tot aan- of verkoop. Schaaij geeft over aandelen waarin hij een percentage groter dan de AFM-meldingsgrens heeft, nimmer een advies aan zijn cliënten.  Hij vindt dat er dan van objectiviteit geen sprake is en dat beleggers bij een dergelijk advies niet gebaat zijn.

Foute rol van de VEB

De rol van de VEB vindt Schaaij uitermate slecht als je praat over bescherming en bewaken van belangen. Zo is er een artikel verschenen op 29 maart jl. met daarin zoveel feitelijke onjuiste informatie dat AFM en Euronext zich moeten gaan afvragen of ' fake news' hier niet van toepassing is.

VEB heeft in het betreffende artikel geschreven over Verenigde Nederlandse Compagnie NV waar Schaaij op dat moment als CEO aan het roer stond. Schaaij heeft als CEO het artikel voor publicatie mogen lezen en daarbij geconstateerd dat het artikel vol met feitelijke onjuistheden stond waardoor de leden van VEB een verkeerd beeld zouden krijgen. Hij heeft de VEB erop gewezen dat twee dagen later het jaarverslag zou worden gepubliceerd met daarin alle antwoorden op vragen van VEB.

Maar de heer Jasper Jansen van de VEB heeft daar niet op gewacht. Als gevolg daarvan heeft de VEB zelf alle antwoorden ingevuld en met tendentieuze toevoegingen verspreid onder haar leden met alle gevolgen van dien. Zo schreef de VEB onder meer dat Schaaij had moeten vermelden dat een aangekochte dochter in het verre verleden (2012) een negatief eigenvermogen had. Terwijl VNC NV deze dochter - onder toezicht van de RvC van VNC NV-  met een positief eigenvermogen kocht op 2 januari 2017. Als CEO had Schaaij geen enkele rechtsgrond om dit te kunnen vermelden in persberichten omdat het vijf jaar voor de overname en geheel buiten zijn verantwoordelijkheid viel.

De heer Jansen stelt in zijn artikel van 29 maart dat er absoluut sprake was van een reverse take over. Schaaij had ook hier te maken met wettelijke criteria. Deze term is duidelijk omschreven in de wet en in het goedgekeurde cum laude jaarverslag van VNC NV is dit door een onafhankelijke accountant getoetst.  De VEB leek erop uit te zijn om onder haar leden onjuiste informatie te verspreiden.

Schaaij pleit er dan ook voor, dat wanneer er bewust feitelijk onjuiste informatie wordt verspreid de wetgever sneller ingrijpt. Schaaij vermoedt dat Jasper Jansen van de VEB andere belangen diende en er sprake zou kunnen zijn van manipulatie.

Geert Schaaij heeft uiteindelijk besloten als bestuurder ruimte te maken voor de groeistrategie van Mark Logtenberg en af te treden als CEO. Het belang van een bedrijf gaat ten alle tijde voor het persoonlijk belang, zo meent hij. Mark Logtenberg dient nu als voorzitter van de RVC het fonds naar het volgende niveau te brengen.

Regelgeving

Schaaij pleit voor heldere regels, maar geeft aan dat er nu ook wel al degelijk regels zijn waar de AFM op toeziet. Hij vindt dat naast een prospectus, ook een gezond eigenvermogen voor smallcaps een minimale vereiste zou moeten zijn. VNC NV had om die reden, na de overname van Roto Smeets, bijna een mln. cash op de balans. Dit cash component is een houvast voor potentiele beleggers in smallcaps, indien bestuurders en grootaandeelhouders financieel betrokken zijn.

VNC gaf in december 2015 nieuwe aandelen uit op €2,50. Schaaij kwam in actie bij Roto Smeets toen de koers rond de €3 stond. De aandeelhouders van VNC NV (Roto Smeets) ontvingen een dag voor zijn aantreden €4 cash aan dividend. Waarmee de aandelen in vele gevallen “gratis” in de portefeuille zaten. Onder leiding van Geert Schaaij schommelde de koers van VNC tussen de €5,60 en €6,90 (inclusief €4 cash). Een koersstijging van meer dan 100%. Waarmee Schaaij zijn naam, dat hij opkomt voor de beleggers, eer aan doet. Op dit moment heeft hij nog een belang van 40% in VNC NV zoals blijkt uit de registratie van de AFM.

Persbericht - Geert Schaaij blij met een extra portier (pdf - 532 kB)