Geplaatst op zaterdag 13 december 2025 om 10:00.
Nee, Beursgenoten is geen modeblad geworden. Maar met de feestdagen voor de deur is het wél extra leuk om stil te staan bij de kledingsector, een markt waar veel van onze leden traditioneel hun kerstcadeaus vandaan halen. En als we het toch over kleding hebben, kunnen we simpelweg niet voorbijgaan aan de nieuwste modetrends. Daarom beginnen we met een korte blik op de modewereld, om vervolgens over te stappen naar de grote beursgenoteerde mode- en kledingmerken. Toegegeven, de sector wordt door analisten niet altijd nauwlettend gevolgd. Toch liggen hier kansen voor wie zijn of haar ogen goed openhoudt. Mode is een brede term die alles omvat: kleding, schoenen, tassen en accessoires. De wereldwijde modemarkt zal naar verwachting in 2025 een omvang hebben bereikt van ongeveer $1,84 biljoen, en zal in de jaren daarna verder groeien. Die groei wordt gedreven door trends zoals het toenemende gebruik van AI, digitale mode, steeds betere online én offline winkelbelevingen, en hogere consumentenbestedingen in opkomende markten. Hoog tijd dus om te kijken welke bedrijven ervoor zorgen dat we in alle jaargetijden goed gekleed over straat lopen.
Om te beginnen: er zijn uiteenlopende soorten modebedrijven. Er zijn kledingbedrijven in het lagere segment die zich richten op het verkopen van grote volumes tegen bodemprijzen, de zogenaamde fast fashion. Daarnaast zijn er luxebedrijven die zich richten op het premiumsegment, waar de focus op kwaliteit ligt in plaats van kwantiteit. Sommige bedrijven opereren vooral vanuit traditionele fysieke winkels, anderen zijn groothandels die aan retailers leveren, en weer andere zijn volledig online actief. Ook zijn er bedrijven die zich volledig op mode richten, en bedrijven die vanuit andere sectoren zijn gediversifieerd, zoals Primark-eigenaar AB Foods of Marks & Spencer. En nu is het dus hoog tijd om een snufje inzicht te geven in de recente modetrends. De kledingtrends voor 2025-2026 omvatten een mix van comfort en stijl, met oversized silhouetten, zachte en relaxte vormen, en de terugkeer van texturen zoals corduroy. Belangrijke kleuren zijn warme, aardse tinten zoals chocoladebruin, aangevuld met felle accenten zoals elektrisch blauw of mandarijnoranje. Opvallende kragen en ‘charme’-accessoires zorgen voor extra details. Het combineren van praktische items met trendy items in laagjes blijft populair. Er is duidelijk een verandering gaande. Van Parijs tot New York vertelden de catwalks de afgelopen maanden een verhaal van transformatie. De verschuiving weg van stille luxe — een beweging die onze garderobe al drie jaar domineert , is niet alleen ingezet, maar versnelt zelfs. In plaats daarvan zien we kleding met meer pit.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?