De Tesla van China wil snel optrekken

Geplaatst op vrijdag 21 januari 2022 om 12:30.

Nio ziet zichzelf als een belangrijke uitdager van Tesla. De Chinese autofabrikant van elektrische auto’s timmert in eigen land hard aan de weg en maakt dit jaar de oversteek naar Europa. Kan Nio Europese autobezitters en beleggers overtuigen om in te stappen? 

Nio werd in 2014 opgericht door William Li en richt zich volledig op de productie van elektrisch aangedreven auto’s. Het merk noemt zichzelf graag de ‘Tesla van China’ en wil de concurrentiestrijd aangaan met de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s. Halverwege 2018 startte Nio met de levering van de eerste auto’s en op 12 september 2018 maakte het zijn debuut op de beurs van New York onder de naam Nio Inc. Het bedrijf bracht 160 miljoen aandelen naar de Amerikaanse beurs voor $6,26 per stuk. Daarnaast zou Nio vorig jaar een notering aan de beurs van Hong Kong krijgen, maar deze beursgang is uitgesteld naar 2022. In plaats daarvan kondigde de autofabrikant een aandelenemissie van $2 miljard aan. Oprichter Li heeft via zijn bedrijf OriginalWish 10,4% van de aandelen Nio Inc. in handen. Andere grootaandeelhouders zijn Tencent (8,51%), Baillie Gifford (5,7%), BlackRock (3,87%), Vanguard (2,99%) en State Street (2,03%). De beursnotering van Nio in de Verenigde Staten werd vorig jaar onzeker door de geopolitieke spanningen tussen de Verenigde Staten en China. Voorlopig lijken de gemoederen te zijn bedaard en onlangs gaf Beijing groen licht aan Chinese bedrijven voor hun beursnotering in het buitenland. China ziet namelijk vooralsnog geen reden om een verbod op te leggen aan de zogenoemde VIE-structuur, die Chinese bedrijven de mogelijkheid geeft om op buitenlandse markten kapitaal op te halen. Daarnaast heeft de Chinese regering de beperkingen op buitenlandse investeringen in zijn autosector geschrapt.


Koersverloop Nio Inc. sinds de beursintroductie in september 2018.

Snel optrekkende autoverkopen

Nio heeft een roerige periode achter de rug. Eind 2019 stelde de autoproducent vers kapitaal nodig te hebben om te overleven, waarna het bedrijf begin 2020 verder onder druk kwam te staan na de uitbraak van het coronavirus in China. Door de daaropvolgende lockdowns in China werd de productie tijdelijk stilgelegd en stortten de autoverkopen in. In april 2020 kreeg Nio van Heifei, de hoofdstad van de Chinese provincie Anhui, een kapitaalinjectie van omgerekend $1 miljard. In ruil daarvoor heeft Nio zich gecommitteerd om zijn kernactiviteiten en -activa in China te houden. Inmiddels lijkt Nio aan de beterende hand en is het automerk in China uitgegroeid tot marktleider in elektrische auto’s, met een marktaandeel van 23%. In december vorig jaar leverde het bedrijf 10.489 auto’s af, wat op jaarbasis een toename van 49,7% betekende. Over het vierde kwartaal steeg het aantal afleveringen op jaarbasis met 44,3% tot 25.034 voertuigen en over heel 2021 met 109,1% tot 91.429. Het zijn indrukwekkende groeicijfers, maar deze hadden nog hoger kunnen uitvallen als er geen chipproblemen waren. Net als andere autofabrikanten kampt Nio met een chiptekort, waardoor het de autoproductie meermaals heeft moeten stilleggen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.
Er zijn momenteel geen stijgers bekend.
Er zijn momenteel geen dalers bekend.