Geplaatst op vrijdag 15 juli 2022 om 12:00.
Waar je ooit in de rij moest staan voor een baan, liggen de banen nu voor het oprapen. De arbeidsmarkt wordt krapper en dat is goed te merken bij uitzenders, die steeds meer moeite hebben met het vinden van mensen die zij bij hun opdrachtgevers kunnen wegzetten.
De arbeidsmarkt is al langere tijd krap. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bleek dat in er Nederland in het vierde kwartaal van vorig jaar 106 vacatures waren tegenover elke 100 werklozen. Een kwartaal later was deze verhouding opgelopen naar 133 vacatures per 100 werklozen. De toegenomen krapte op de arbeidsmarkt is het resultaat van een aanhoudende groei van het aantal vacatures en een verdere daling van het aantal werklozen. Het is voornamelijk de uitzendbranche die de negatieve gevolgen van de krappe arbeidsmarkt merkt. Uit cijfers van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) kwam naar voren dat in de Nederlandse uitzendbranche het aantal uren in periode 5 van 2022 (25 april tot en met 22 mei) op jaarbasis met 11% is afgenomen en de omzet met 4% is gedaald.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?