Stellantis, katalysator in consolidatieproces automobielsector

Geplaatst op vrijdag 15 juli 2022 om 12:00.

De autosector heeft geen beste reputatie onder beleggers. De sector is competitief, cyclisch en kapitaalintensief, waardoor de marges flinterdun zijn. Er is echter al decennialang een consolidatieproces gaande, waardoor dat zal veranderen. Het Frans-Italiaanse concern Stellantis is een belangrijke katalysator die nu meer dan veertien merken bezit, waarmee het een groot deel van de wereldwijde automarkt afdekt. Het management ziet de toekomst zonnig in, heeft ambitieuze groeiplannen, terwijl het aandeel naar gangbare maatstaven tot de goedkoopste in de sector behoort.

FiatChrysler met Peugeot

Stellantis is het resultaat van de fusie op basis van gelijkwaardigheid tussen FiatChrysler en PSA, die beiden op hun beurt ook weer uit eerdere fusies zijn ontstaan. Het oorspronkelijk Italiaanse industrieel conglomeraat Fiat, dat sinds jaar en dag in handen is van de familie Agnelli, kon in 2014 het Amerikaanse Chrysler voor een schappelijke prijs op de kop tikken nadat daaraan voorafgaand de overname door Daimler op een faliekante mislukking was uitgelopen. Peugeot SA (PSA), dat al sinds de jaren zeventig eigenaar is van Citroën, moest in de crisis van 2009 overeind sloot gehouden worden door de Franse overheid, waardoor de controlerende familie Peugeot op zoek moest naar strategische partners. Een en ander leidde in 2017 tot de overname van Opel, de Duitse tak van General Motors. De fusie tussen FiatChrysler Automobiles en PSA werd eind 2019 aangekondigd en in Januari 2021 afgerond.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.
Er zijn momenteel geen stijgers bekend.
Er zijn momenteel geen dalers bekend.