Geplaatst op vrijdag 18 juli 2025 om 10:00.
Sinds april is het aandeel Basic-Fit met ruim 40% gestegen. De afgelopen weken was er bovendien volop nieuws rond het bedrijf. Zo doen recent geruchten de ronde over een mogelijke overname. Volgens de Belgische zakenbank KBC Securities zou het Amerikaanse Planet Fitness interesse hebben in Basic-Fit. Daarnaast heeft Basic-Fit aangekondigd een lening te hebben afgesloten, waardoor de zorgen van beleggers over de schuldenpositie zijn afgenomen. Moeten beleggers nu winst nemen of voorziet Beursgenoten een verdere stijging?
Koersverloop Basic Fit de afgelopen drie jaar. Bron: Beursgenoten.
Basic-Fit werd in 2003 opgericht door René Moos, voormalig professioneel tennisspeler, met als visie om fitness voor iedereen toegankelijk te maken tegen een betaalbare prijs. Wat begon als een kleinschalige keten in Nederland, is uitgegroeid tot de grootste fitnessketen van Europa. In 2016 ging het bedrijf naar de beurs en sindsdien heeft het een indrukwekkende groeistrategie gevolgd, vooral via organische expansie, maar ook door overnames. Tegenwoordig is Basic-Fit actief in zes landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Duitsland. De Benelux vormt de kernmarkt, goed voor bijna de helft van de omzet, terwijl Frankrijk inmiddels de grootste groeimotor is qua ledenaantallen. In Spanje verstevigt Basic-Fit zijn positie als marktleider, ondanks toenemende concurrentie van Amerikaanse ketens zoals Planet Fitness. In Duitsland bevindt het bedrijf zich nog in een vroege uitbreidingsfase, met relatief weinig clubs. De kernactiviteit van Basic-Fit is het exploiteren van low-cost sportscholen volgens een uniform concept: moderne apparatuur, groepslessen (zowel fysiek als via schermen), en een abonnementsstructuur in drie niveaus, die we nader zullen toelichten. Basic-Fit streeft naar schaalvoordelen en kostenbeheersing door standaardisatie, digitalisering en centralisatie van ondersteunende diensten. Sinds 2022 heeft het bedrijf een nieuw groeimodel geïntroduceerd met 24/7-openstellingen, en experimenteert het met personeelloze openingstijden. Daarnaast verkoopt het eigen sportvoeding onder het merk NXT Level en speelt het in op de thuisfitnessmarkt met digitale content.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?