Geplaatst op vrijdag 12 juni 2020 om 14:00.
KPN presteerde in het eerste kwartaal van dit jaar iets beter dan verwacht. Het telecombedrijf lijkt vooralsnog weinig last te ondervinden van de coronacrisis en heeft aan de kostenkant de touwtjes strak in handen. Wel is het een probleem dat het afgelopen kwartaal veel klanten overstapten naar de belangrijkste concurrenten. De markt voor mobiele telefonie krimpt al enige jaren, wat een van de redenen is waarom KPN investeert in de uitbreiding van zijn eigen glasvezelnetwerk. Op deze manier wil het bedrijf inspelen op de toenemende vraag naar snel vast internet. Daarnaast zet KPN belangrijke stappen richting het nieuwe 5G-netwerk. Alles wijst voor KPN op een transitie van telecomprovider naar data- en netwerkbedrijf. In onze ogen een goede, maar ook noodzakelijke stap.
KPN is voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt nog altijd een van de grootste providers van telefonie en internetdiensten in Nederland. Aan het einde van het eerste kwartaal waren er in totaal 11,117 fte werkzaam bij KPN en in december 2019 trad de nieuwe topman Joost Farwerck aan. Hoewel er nog altijd miljoenen klanten gebruikmaken van de vaste diensten van KPN, is het telecombedrijf al geruime tijd verwikkeld in een stevige concurrentiestrijd met VodafoneZiggo en T-Mobile. Daarnaast krimpt de markt voor mobiele telefonie.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?