Vopak blijft koopwaardig na sterke koersdaling

Geplaatst op vrijdag 18 maart 2022 om 12:00.

De koers van Vopak bereikte in april 2020 een hoogste koers sinds 2013 van ruim € 53. Beleggers meenden op dat moment dat de onderneming zou profiteren van de wegens de net uitgebroken coronacrisis veranderde marktomstandigheden, maar de koers maakte sindsdien een vrijwel ononderbroken glijvlucht. Ten tijde van de publicatie van de cijfers over 2021 leek, na een eerste schrikreactie, de neerwaartse trend gebroken, maar toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, ging het weer hard omlaag met een daling van ruim 20% in twee beursdagen.

De koersdruk werd vooral veroorzaakt door de vrees dat Vopak veel zal lijden onder de sancties die aan Rusland zijn opgelegd of mogelijk nog worden opgelegd. Veel Russische olie wordt aangevoerd in de haven van Rotterdam, waar Vopak over een grote opslagcapaciteit beschikt. Deskundigen gaan ervan uit dat een lagere aanvoer van Russische olie tot een lagere bezetting van de olieterminals kan leiden. Vopak heeft zich de laatste jaren weliswaar steeds meer gericht op de opslag van chemische producten en vloeibaar aardgas (LNG), maar olie en verwante producten zijn nog steeds goed voor 30% tot 35% van de omzet. Enige compensatie van het mogelijke omzetverlies door een embargo op Russische olie kan worden gevonden in de enige Nederlandse opslagfaciliteit voor LNG, de Gate-terminal op de Maasvlakte bij Rotterdam, een joint venture van Vopak en de Gasunie. Van deze terminal werd tot voor kort slechts beperkt gebruik gemaakt, omdat het Russische gas via pijpleidingen rijkelijk naar Noordwest-Europa stroomde. Nu deze leveringen minder zeker worden, wordt er in toenemende mate een beroep gedaan op LNG, dat per schip vanuit andere landen wordt aangevoerd. Vanwege de stijgende vraag naar LNG-opslag wordt de capaciteit van deze terminal in de jaren tot 2024 uitgebreid.

Een tegenvaller voor de aandeelhouders was ook dat Vopak begin maart meldde zich terug te trekken uit een project voor de bouw van een LNG-terminal in het Duitse Brunsbüttel. Het project werd jaren achtervolgd door tegenslag en acties van tegenstanders, waardoor er grote vertraging in de uitvoering optrad. De Duitse overheid heeft nu besloten het project vlot te gaan trekken in samenwerking met de Gasunie. Tegen deze achtergrond heeft Vopak besloten zich uiterlijk in mei van dit jaar terug te trekken. De door de Duitse overheid voorgestelde structuur lijkt de beste manier om de terminal snel te ontwikkelen, wat in het belang is van de Duitse consument die gebaat is bij een betrouwbare en snelle gaslevering. In verband met de stagnerende ontwikkeling van de terminal had Vopak vorig jaar al een afboeking gedaan van € 11 miljoen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.