Geplaatst op vrijdag 14 november 2025 om 10:00.
Nestlé heeft het de afgelopen jaren niet goed gedaan op de beurs. In de afgelopen vijf jaar is het aandeel met zo’n 26% gedaald. In de tussentijd is er wel dividend uitgekeerd, waardoor het verlies enigszins beperkt is gebleven. Sinds september jongstleden is een nieuwe CEO aangesteld: een doorgewinterde Nestlé-medewerker die al sinds 2001 bij het bedrijf werkt. Hij heeft goede plannen, komt overtuigend over en wil aandeelhouderswaarde creëren. Kan hij de komende jaren het verschil maken?

Koersverloop Nestle de afgelopen vijf jaar. Bron: Google.
Nestlé is ’s werelds grootste voedingsmiddelenbedrijf en kent een geschiedenis die teruggaat tot 1866, toen Henri Nestlé in Zwitserland babyvoeding ontwikkelde om kindersterfte te bestrijden. Kort daarna fuseerde zijn onderneming met de Anglo-Swiss Condensed Milk Company, wat het begin vormde van een internationaal voedingsconcern. In de loop van de twintigste eeuw groeide Nestlé uit tot een wereldspeler, mede dankzij merken als Nescafé, Maggi en KitKat, en via overnames in uiteenlopende categorieën zoals zuivel, diepvriesproducten en mineraalwater. Tijdens de oorlogsjaren profiteerde het bedrijf van de vraag naar houdbare voeding, terwijl de decennia erna in het teken stonden van expansie en productinnovatie. Tegelijkertijd kende Nestlé ook controverses. In de jaren zeventig kreeg het bedrijf zware kritiek vanwege de marketing van babymelkpoeder in ontwikkelingslanden, wat leidde tot een wereldwijde boycot en reputatieschade. Sindsdien heeft Nestlé zijn beleid ingrijpend aangepast en zet het zich sterker in voor maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid en gezondheid. Vandaag de dag opereert Nestlé in bijna 190 landen met meer dan tweeduizend merken, waaronder Nescafé, Nespresso, Purina, Maggi, KitKat, Gerber en San Pellegrino. De onderneming is georganiseerd in zes segmenten: de zones Americas, Europe, en Asia, Oceania & Africa, aangevuld met Nestlé Health Science, Nespresso en Nestlé Waters & Premium Beverages.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?