Gooit de inflatie roet in het eten bij Sligro?

Geplaatst op vrijdag 16 september 2022 om 12:00.

In het eerste halfjaar profiteerde groothandel Sligro volop van het herstel van de Nederlandse en Belgische horecabranche. Dankzij het wegvallen van alle corona-restricties zagen restaurants, hotels en andere horecagelegenheden hun omzet zelfs sneller oplopen dan voor de uitbraak van het coronavirus. Voor Sligro resulteerde dit in een verdubbeling van de omzet. Een torenhoge inflatie, personeelstekorten en een dalend consumentenvertrouwen zorgen voor nieuwe uitdagingen.

Na het einde van de lockdown begin dit jaar mocht de horeca eindelijk weer zijn deuren openen en daar werd door consumenten dankbaar gebruik van gemaakt. Met name in het tweede kwartaal zorgde dit voor een significant herstel in de branche. Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) steeg de omzet van de gehele Nederlandse horecabranche op jaarbasis met 84,7%. Ten opzichte van het eerste kwartaal nam de omzet in het tweede kwartaal met 31,3% toe. Volgens het CBS zou de omzet in de afgelopen periode zelfs hoger liggen dan voor de coronapandemie. De grootste omzettoename viel toe te schrijven aan hotels, maar ook bij restaurants en cafés was er sprake van een sterk herstel. Daarnaast konden ook festivals en evenementen dit voorjaar weer van start. Overigens had de omzetgroei nóg hoger kunnen zijn, als de personeelstekorten binnen de branche niet zo groot waren geweest. Voor groothandel Sligro resulteerde deze ontwikkeling in een vergelijkbare omzetontwikkeling.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.