Geplaatst op donderdag 14 januari 2021 om 13:25.
De massale sluiting van horeca in binnen- en buitenland heeft Just Eat Takeaway geen windeieren gelegd. Zowel het aantal orders als de omzet is de afgelopen periode flink toegenomen. Ook in de komende maanden blijft de focus van Just Eat Takeaway gericht op omzetgroei, terwijl de maaltijdbezorger met de overname van Grubhub voet aan wal zet in de Verenigde Staten.
Uit de trading update over het vierde kwartaal, die Just Eat Takeaway op 13 januari naar buiten bracht, blijkt dat de vierdekwartaalomzet op jaarbasis met meer dan 60% is toegenomen en daarmee uitkomt tussen de €720 en €740 miljoen. Het aantal orders liep op jaarbasis op met 57% naar 179,8 miljoen stuks. Daarmee overtrof de trading update alle verwachtingen van de analisten. Naast het toegenomen aantal bestellingen steeg ook de bruto waarde van alle bestellingen over het vierde kwartaal met 68% tot €4 miljard.
Het vierde kwartaal van 2020 is het derde kwartaal op een rij waarin Just Eat Takeaway de omzetgroei en toename van het aantal orders ziet versnellen. De gestegen omzet en het toegenomen aantal orders is voornamelijk te danken aan de wereldwijde lockdown. Omdat het niet mogelijk is buiten de deur te eten of uit angst voor besmetting laten fors meer mensen maaltijden thuis bezorgen. Volgens de nieuwste cijfers van Food Service Instituut Nederland (FSIN) is de totale markt voor maaltijdbezorging in 2020 met 37% gegroeid naar €2,7 miljard. Zonder lockdown was de omzetgroei waarschijnlijk blijven steken rond de 14%, aldus het instituut. Het Nederlandse Thuisbezorgd.nl, onderdeel van Just Eat Takeaway, brak naar eigen zeggen op 1 januari 2021 een record met bijna 300.000 bestellingen op één dag.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?