Beleggers lijken veerkracht van het aandeel PostNL niet te willen zien

Geplaatst afgelopen woensdag om 10:00 in de categorie Nieuwsflash

Beursgenoten denkt dat de markt de veerkracht van PostNL lijkt te onderschatten. Nu PostNL de vooruitzichten voor 2020 heeft herhaald en de aandelenkoers desondanks onder druk blijft staan, is de tijd aangebroken om onze messen te slijpen. Het aandeel heeft de meeste pijn wel geleden en kan op de huidige koersniveaus worden gekocht. Hoewel de cijfers over het eerste kwartaal aan de magere kant waren, voorspelt de positieve evolutie van de prijzen (PostNL spreekt in dit verband over prijs/mix) veel goeds voor de komende kwartalen. We geloven daarnaast dat het een kwestie van tijd is alvorens de dividenduitkeringen worden hervat. Een bericht daaromtrent kan de koers van het aandeel vleugels geven. Bovendien zouden de synergie-effecten als gevolg van de overname van Sandd groter kunnen zijn dan algemeen wordt verwacht.

Activiteiten

Van een postbedrijf oude stijl heeft PostNL zich ontwikkeld tot een moderne logistieke dienstverlener. Het bedrijf mag terugblikken op een geschiedenis van ruim tweehonderd jaar en heeft dus veel ervaring in huis. PostNL heeft inmiddels ook de grenzen van Nederland overschreden en met behulp van 46.300 medewerkers, inclusief die van het overgenomen Sandd, worden er in de Benelux op een gemiddelde dag 900.000 pakjes en 6,80 miljoen brieven bezorgd. PostNL beschikt daartoe over het grootste en modernste logistieke post- en pakkettennetwerk in de Benelux. Daarnaast is het bedrijf wereldwijd actief met cross-border activiteiten onder de naam Spring. 

De missie van het bedrijf gaat echter verder dan alleen maar het bezorgen van brieven en pakjes. Het aanbod aan diensten werd uitgebreid met direct en online marketing, gerobotiseerde orderverwerking en temperatuur-gecontroleerd medisch vervoer. Daarnaast werden diensten ontwikkeld die het leven van consumenten vergemakkelijken, zoals het thuis ophalen van pakketten die consumenten willen retourneren, het bezorgen van bloemen en maaltijden, of het leveren en monteren van keukens en witgoed.

PostNL fulfilmentcenter met het gerobotiseerde AutoStore-systeem. Foto: PostNL.


Deze diversificatie is pure noodzaak voor een bedrijf als PostNL. Het sturen van brieven loopt in snel tempo terug, zoals ook de branchegenoten in de omringende landen ondervinden. Anderzijds is het verzenden van pakjes ‘booming’ business, een trend die door de uitbraak van COVID-19 nog een extra impuls heeft gekregen. PostNL heeft er nog steeds de handen aan vol om de grote hoeveelheden pakjes die momenteel worden verzonden op de juiste bestemming te brengen. Deze sector wordt echter gekenmerkt door de aanwezigheid van heel wat concurrenten. PostNL is zeker niet de goedkoopste op de markt, maar staat wel bekend om zijn kwaliteit en betrouwbaarheid. Deze eigenschappen moeten garanderen dat het bedrijf zich een vaste plaats op de markt verovert en dat het de potentie heeft om te groeien. 

Met de overname van postbedrijf Sandd voor een bedrag van €130 miljoen werd enkele maanden geleden een belangrijke stap voorwaarts gezet. Sandd werd eind vorige eeuw opgericht door enkele zakenmensen die de concurrentie met TNT Post (de voorganger van PostNL) aan wilden gaan. Hoewel slechts weinig mensen het bedrijf indertijd een kans van slagen gaven, ontpopte Sandd zich wel degelijk tot een geduchte concurrent van PostNL. Na veel vijven en zessen slaagde PostNL erin om zijn concurrent in te lijven. Dat gebeurde echter tegen een stevige prijs, zodat tot grote teleurstelling van de aandeelhouders de dividenduitkeringen (tijdelijk) werden stopgezet. Op de wat langere termijn bekeken zou de overname van Sandd echter een goede zaak kunnen zijn. Wanneer de synergie-effecten van deze overname hoger uitvallen dan was verwacht, kunnen de resultaten een duwtje in de rug krijgen. 

Cijfers eerste kwartaal

De resultaten over het eerste kwartaal werden door de beleggers niet zo goed ontvangen. De omzet was weliswaar gestegen van €684 naar €701 miljoen, maar de ebit viel fors terug van €30 naar €15 miljoen. De omzetgroei was hoofdzakelijk te danken aan de overname van Sandd. Het transport van pakketten steeg tijdens de verslagperiode met slechts 2,8%, maar na de uitbraak van het coronavirus was er sprake van een stijging van ruim 11%. Aangezien die trend zich tot nog toe heeft voortgezet, mag worden verondersteld dat de pakketbezorging ook in het tweede kwartaal fors zal stijgen. Daar komt bij dat er vanwege de grote vraag naar de bezorgdiensten ook hogere prijzen zullen worden doorgevoerd. De sterke ontwikkeling die zich sinds half maart voordoet bij de pakketdienst, was dan ook mede mogelijk dankzij een positief prijs/mix-effect.

Verder lezen?

Dit artikel is alleen voor abonnees van Beursgenoten. Indien u nog geen abonnee bent, overweegt u dan ook een abonnement op Beursgenoten.


+2,66
+6,44%

Unibail-Rodamco-Westfield

43,96
+3,31
+6,13%

Airbus

57,35
+1,10
+6,09%

Basic-Fit

19,16
+1,25
+5,59%

Accell

23,60
+1,19
+5,58%

Accor

22,51
+54,00
+4,77%

Adyen

1.186,00
+3,60
+4,76%

Safran

79,28
+2,78
+4,48%

Thales

64,78
+7,55
+4,08%

Galapagos

192,55
+0,66
+3,86%

Vastned Retail

17,78
-0,79
-1,99%

Umicore

38,91
-0,10
-1,86%

Avantium

5,28
-0,09
-1,74%

B&S Group

5,07
-0,06
-1,56%

Vivoryon Therapeutics

3,79
-0,76
-1,45%

Colruyt

51,60
-0,09
-1,26%

NIBC

7,08
-0,08
-1,23%

ABN AMRO

6,44
-0,32
-1,02%

Flow Traders

31,20
-0,48
-1,00%

Vopak

47,44
-0,92
-0,93%

Just Eat Takeaway.com

98,06