Is het ijs gebroken tussen de beleggers en Unilever?

Geplaatst op donderdag 4 april 2024 om 11:03.

De afgelopen jaren bereikte de relatie tussen Unilever en de aandeelhouders een ijskoud dieptepunt. De poging van het levensmiddelenconcern om de gezondheidsdivisie van GlaxoSmithKline in te lijven viel in slechte aarde, terwijl de aandelenkoers achterbleef op die van de belangrijkste sectorgenoten. Met een nieuwe top en de afsplitsing van de ijsdivisie hoopt Unilever weer in de smaak te vallen bij beleggers. 

Een jaar geleden leek Unilever een stuurloos schip. Na het vertrek van topman Alan Jope maakte financieel bestuurder Graeme Pitkethly bekend per mei 2024 te willen vertrekken. Ook moest president-commissaris Nils Andersen het veld ruimen. Deze kopstukken waren betrokken bij Unilever’s mislukte overname van de gezondheidsdivisie van GlaxoSmithKline. Na drie overnamepogingen en een eindbod van €60 miljard dat wederom werd afgewezen door GSK, besloot Unilever zich terug te trekken. Naast Jope en Pitkethly stapte Matt Close op als topman van de ijsdivisie, die al jarenlang ondermaats presteert. Close is opgevolgd door Peter ter Kulve, die voorheen de topman was van de divisie Home Care. Verder vertrok Conny Braams, die verantwoordelijk was voor de digitale en commerciële activiteiten van Unilever. Zij werd begin dit jaar opgevolgd door Esi Eggleston Bracey, die sinds 2018 werkzaam is bij Unilever en onder andere de Amerikaanse gezondheidsdivisie leidde. De nieuwe president-commissaris is Ian Meakins, die zijn sporen heeft verdiend bij de Engelse bouwmarktketen Wolseley en de afgelopen jaren toezicht hield bij Rexel en Compass Group. Begin dit jaar trad Fernando Fernandez aan als de nieuwe financieel topman van Unilever. Hij was sinds 2022 verantwoordelijk voor de verzorgingsdivisie en heeft een sterke financiële achtergrond. De opvolger van Jope werd gevonden bij FrieslandCampina. Hein Schumacher leidde het zuivelconcern sinds 2018 door enkele roerige jaren. Drie weken na zijn officiële aanstelling bij Unilever legde Schumacher tijdens de presentatie van de tweedekwartaalcijfers in juli direct de vinger op de zere plek. De verkopen van de belangrijkste merken moesten verbeteren om zo de groei van het bedrijf te versnellen en de aandeelhouderswaarde op te krikken.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.