Stijgende grondstofprijzen nemen hap uit margedoelstelling Unilever

Geplaatst op vrijdag 20 augustus 2021 om 12:00.

Hoge grondstofprijzen en tegenvallende halfjaarresultaten maken dat Unilever op de beurs momenteel het slechtste jongetje van de klas is. Hoewel het levensmiddelenconcern een hogere omzet ten opzichte van vorig jaar noteerde, staan de marges onder druk waardoor Unilever een deel van zijn outlook voor dit jaar weer in de koelkast moest terugzetten. Beleggers reageerden teleurgesteld. Een herstructurering van het merkenpalet, met meer focus op huidverzorging en duurzame producten, in combinatie met prijsverhogingen moeten uiteindelijk voor een inhaalslag zorgen op de concurrentie.

Unilever maakte op 22 juli jongsleden zijn resultaten over het tweede kwartaal en eerste halfjaar van 2021 bekend. Het levensmiddelenconcern profiteerde onder meer van de aantrekkende horecabranche en voerde in het afgelopen halfjaar al de eerste prijsverhogingen door. Dit leverde Unilever een onderliggende omzetgroei op van 5,4% over het eerste halfjaar naar € 25,8 miljard en een omzetgroei van 5% naar € 13,5 miljard over het tweede kwartaal. De toename van de onderliggende omzet was mede te danken aan de volumegroei van 4% bij een gemiddelde prijsstijging van 1,6% over het eerste halfjaar. Opvallend is dat Unilever de afzet via e-commercekanalen over het eerste halfjaar op jaarbasis met 50% zag toenemen. Daarmee bepalen de online verkopen nu 11% van de totale omzet. De topman van Unilever, Alan Jope, gaf in het resultatenverslag aan vertrouwen te hebben dat de beoogde omzetgroei tussen de 3-5% voor heel 2021 gehaald zal worden. Wel is de verwachting dat de vraag naar hygiëneproducten en ontsmettingsmiddelen in de komende periode zal afnemen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.