Geplaatst op vrijdag 15 augustus 2025 om 09:00.
Het Zuid-Amerikaanse DLocal lijkt op het eerste gezicht de zoveelste fintech. Als er iets beter gekeken wordt blijkt het bedrijf echter een snelgroeiende nichemarkt te bedienen, die de grote betaalverwerkers grotendeels links laten liggen. Het aandeel vloog na een zeer succesvolle beursintroductie medio 2021 eventjes naar een koers van $70 maar is na een reality check helemaal afgekomen tot iets meer dan $10. Daarmee is het bedrijf ook voor fundamentele beleggers interessant geworden. Bovendien is DLocal dit jaar begonnen met het betalen van dividend, wat betekent dat het risicoprofiel van een belegging in DLocal is gedaald. Kortom: hier zou wel eens sprake kunnen zijn van een aandeel waar beleggers veel plezier aan kunnen gaan beleven.
Koersverloop DLocal vanaf de IPO op $21 in juni 2021.
DLocal is door Sebastián Kanovich en partners in 2016 opgericht als spin-off van AstroPay. In tegenstelling tot AstroPay is DLocal puur business-to-business en dat betekent dat het bedrijf grotendeels buiten het vaarwater opereert van de grote betaalverwerkers. Centraal staat de zogenaamde API van DLocal, oftewel de Application Programming Interface. Dit is de technologie die het mogelijk maakt betalingen te verwerken tussen alle mogelijke betaalsystemen. In het westen is er sprake van een weinig gefragmenteerd betalingssysteem, maar in Zuid-Amerika, Afrika en Azië is het juist bijzonder gefragmenteerd. Het is dan ook op deze continenten waar bij uitstek vraag is naar het complexe product van DLocal. Dit is goed terug te zien in de herkomst van de omzet; in 2024 was Zuid-Amerika goed voor zo’n 75% van de omzet en de resterende 25% werd in Afrika & Azië geboekt. In tabel 1 is te zien dat het verwerkte betaalvolume in 2024 is gestegen naar ruim $25 miljard, een ruime verviervoudiging in slechts drie jaar tijd. Deze groei neemt weliswaar wat af, maar is met zo’n 45% per jaar toch nog heel fors. De groei van de omzet neemt wel duidelijk af en kwam afgelopen jaar uit op 15%. Omdat klanten bij grotere betaalvolumes grotere kortingen eisen groeit de omzet veel minder hard dan het verwerkte betaalvolume, iets wat we eigenlijk bij alle snelgroeiende betaalverwerkers zien.
Gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.
Onbeperkt verder lezen
Premium lid worden?