Zalando, bodemvorming bij grootste internetwinkel van Europa

Geplaatst op donderdag 21 december 2023 om 12:30.

Webshops en andere bedrijven die via internet hun waren verkopen, hebben de afgelopen vijf jaar een wilde rit achter de rug. De covidlockdowns gaven eerst een enorme impuls aan de verkopen omdat de concurrentie van fysieke winkels grotendeels wegviel. Daarna volgde echter de kater toen de winkels weer opengingen en consumenten weer op pad wilden. Op de beurzen is de zeepbel van 2020-2021 in de online retailers grotendeels weer leeggelopen en zijn de koersen terug op interessante niveaus. In Europa is Zalando met afstand marktleider in de verkoop van kleding en mode via internet. Ook de Duitsers maken een moeilijke periode door, maar onder de streep is het concern altijd winstgevend gebleven. Hoewel het aandeel niet echt goedkoop is, is de kwaliteit van de bedrijfsvoering ongeëvenaard en het bedrijf heeft vele jaren van groei voor de boeg.

Uitdagingen voor internetverkopers 

Aan het begin van de eeuw schoten webshops als paddenstoelen uit de grond omdat de voordelen zowel voor retailers als voor de consument evident leken. Een webshop hoeft immers geen winkels te huren en de consument hoeft de deur niet meer uit. De laatste jaren bleek echter dat veel bedrijven moeite hebben om de groei van hun online verkopen te vertalen naar winstgroei. Een en ander houdt niet alleen verband met de concurrentie van fysieke winkels die weer open gingen na covid, maar ook met intrinsieke zwakheden van het businessmodel. De fundamentele zwakte van de webshops is dat klanten de producten meestal kosteloos mogen terugsturen. Klanten bestellen gemakkelijk en sturen een deel van de spullen weer terug, waarbij de retourkosten voor rekening komen van de webshop. De meeste internetwinkels keren inmiddels schoorvoetend terug van het uitgangspunt om alleen het online distributiemodel te gebruiken. Elektronicaverkoper Coolblue heeft inmiddels veertien winkels op klassieke A-locaties in grote steden, Bol.com kan gebruik gaan maken van het fysieke netwerk van Albert Heijn en zelfs de Amerikaanse internetgigant Amazon heeft een aantal winkels geopend. Zalando, de Europese marktleider in de online mode- en kledingverkoop, is nu ook overstag.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.