Signify: Taxaties zijn positief, nu de uitvoering nog

Geplaatst op zaterdag 13 december 2025 om 10:00.

Het aandeel Signify valt eigenlijk al jaren tegen. Waar het halverwege 2021 nog boven de € 50 stond, is het inmiddels teruggevallen naar € 20. Het bedrijf bevindt zich in een uitdagende markt; de groei en marges staan onder druk. Inmiddels is de CEO vertrokken en is er een nieuwe aangesteld. Wel zien we een verschuiving. Signify lijkt van een lampenproducent steeds meer naar een technologiebedrijf te evolueren, met datagedreven en energie-efficiënte verlichting. In 2026 zal het bedrijf een Capital Markets Day houden, waarna we meer duidelijkheid krijgen over de strategische koers.


Koersverloop Signify de afgelopen drie jaar.

Profiel 

Signify is de voormalige lichtdivisie van Philips. In 2016 werd de afdeling onder de naam Philips Lighting naar de beurs gebracht, en in 2018 volgde een naamswijziging naar Signify. De naam verwijst naar de manier waarop licht informatie kan overdragen en intelligente omgevingen kan aansturen. Ondanks de naamswijziging verkoopt het bedrijf een groot deel van zijn consumentenverlichting nog altijd onder het merk Philips, dat wereldwijd een sterke reputatie heeft op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid. Het bedrijf is wereldwijd actief, waarbij Noord-Amerika de grootste regio vormt met ongeveer 30 tot 40 procent van de omzet. Europa volgt met 20 tot 30 procent, de UK met 0 tot 10 procent, en China vertegenwoordigt circa 7 procent. Het portfolio bestrijkt zowel professionele toepassingen, zoals verlichting voor kantoren, winkels, industrie en de openbare ruimte, als consumentenproducten voor binnenhuisgebruik, smart home-oplossingen en specialty lighting zoals tuinbouw- en UV-verlichting. Signify bestaat uit vier divisies. In 2024 was Professional veruit de grootste, goed voor ongeveer 64 procent van de omzet. Deze divisie levert onder meer complete verlichtingssystemen voor bedrijven, logistieke centra, scholen, openbare verlichting en smart-city-oplossingen. Consumer droeg 21 procent bij en omvat onder andere de smart home-merken Philips Hue en WiZ, evenals conventionele LED-lampen voor huishoudelijk gebruik. De divisies OEM en Conventional waren beide verantwoordelijk voor circa 7 procent van de omzet. OEM levert componenten aan verlichtingsfabrikanten, terwijl Conventional de traditionele lampen en TL-technologie omvat, een segment dat structureel krimpt.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.