Fusie met Talpa definitief van de baan voor RTL Group

Geplaatst op vrijdag 17 februari 2023 om 13:30.

Het Luxemburgse RTL Group heeft zijn verwachtingen voor 2022 verlaagd. Lagere bestedingen binnen de Europese tv-advertentiemarkt, met name in Frankrijk en Duitsland, zouden hieraan ten grondslag liggen. De Nederlandse advertentiemarkt lijkt een van de weinige positieve uitschieters te zijn. RTL Nederland ziet zijn fusieplannen met Talpa echter in rook opgaan na een definitieve blokkade door de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

RTL Group zag over de eerste negen maanden van het afgelopen jaar de totale omzet op jaarbasis met 12% stijgen naar€ 5 miljard. De toename zou vooral te danken zijn aan de sterke resultaten van RTL Nederland en het internationale productiehuis Fremantle. Als gevolg van tegenvallende inkomsten uit tv-reclame in Duitsland en Frankrijk was het mediabedrijf genoodzaakt om de outlook voor heel 2022 te verlagen. Over de gerapporteerde periode zou RLT Nederland nog een groei in tv-reclame hebben gegenereerd van 10,7% op jaarbasis, terwijl er zowel in Duitsland als in Frankrijk sprake was van een daling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar van 2% tot 7,5%. Voor heel 2022 verwacht RTL Group nu een omzet van € 7,2 miljard, waar eerder nog werd uitgegaan van een omzet tussen de € 7,3 tot € 7,5 miljard. Naar eigen zeggen komt de omzet met name lager uit als gevolg van ongunstige ‘timingeffecten’ bij het onderdeel Fremantle. De afgekoelde Europese markt voor tv-reclames zal vooral gevolgen hebben voor de ebitda, die naar verwachting onderaan de bandbreedte van € 1,05 tot € 1,15 miljard zal uitkomen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.