Zijn Amerikaanse fastfoodketens een snelle hap voor beleggers?

Geplaatst op vrijdag 14 juni 2024 om 09:00.

Fastfoodketens zijn een belangrijke indicator voor de stand van de Amerikaanse economie. Door de prijsverhogingen die deze bedrijven hebben doorgevoerd, zien consumenten fastfood als een luxeproduct en bezoeken zij minder vaak de restaurants. Kunnen fastfoodketens hun imago oppoetsen en inspelen op deze ontwikkelingen?

Na drie opeenvolgende maanden waarin het Amerikaanse consumentenvertrouwen daalde, kwam uit de meest recente enquête van de Conference Board naar voren dat in mei de index is gestegen van 97,5 punten naar 102 punten. Het verbeterde optimisme is volgens de onderzoekers te danken aan de krapte op de arbeidsmarkt en stijgende aandelenmarkten. Wel zijn consumenten bezorgd over de aanhoudende inflatie en verwachten zij dat de Amerikaanse economie de komende twaalf maanden in een recessie belandt. Consumenten gaven verder in de enquête aan dat de prijzen voor met name voedsel en boodschappen de grootste invloed hebben op hun kijk op de Amerikaanse economie. Om hun maag te vullen bezoeken Amerikanen regelmatig fastfoodketens. Een onderzoek van Drive Research laat zien dat twee derde van de Amerikanen minstens één keer per week een snelle hap neemt en 13% zelfs elke dag. Gemiddeld besteden Amerikanen maandelijks $148 aan fastfood. Verder geeft 45% van de consumenten in het onderzoek van Drive Research aan dat zij vinden dat fastfood de afgelopen jaren significant duurder is geworden. In een onderzoek van Lending Tree ziet 78% van de consumenten de snelle hap als een luxeproduct. Fastfoodketens verhoogden de afgelopen jaren hun verkoopprijzen om de hogere kosten van grondstoffen en de toeleveringsketen te compenseren. Verder zorgt de krapte op de arbeidsmarkt ervoor dat de lonen stijgen en kunnen fastfoodketens in een aantal Amerikaanse staten worden gedwongen om hun minimumuurloon te verhogen.  In april verhoogde de staat California via een wet het minimum-uurloon met $4 naar $20 voor fastfoodketens met meer dan 60 locaties. Om op de personeelskosten te besparen gaan fastfoodketens meer zelfservicepunten plaatsen en concepten uitrollen waarbij mensen alleen maaltijden kunnen afhalen of bij hen laten bezorgen.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.