Lauwe ontvangst cijfers AB InBev onterecht?

Geplaatst op vrijdag 20 mei 2022 om 12:00.

AB InBev kende een sterke start van het jaar. De brouwer zag ondanks de oplopende inflatie de volumes groeien, wat impliceert dat consumenten de hogere prijzen slikken. Een gezegde luidt ‘niets is zo duur als de eerste pint’, wat zoveel betekent als dat er na het eerste glas bier vaak meer volgen, die ook betaald moeten worden. Hoe lang kan AB InBev de hogere kosten nog doorberekenen voordat consumenten hun pintje laten staan?

AB InBev verkocht in het eerste kwartaal 139,3 miljoen hectoliter, wat op jaarbasis een toename van 2,8% betekende. Het biervolume steeg in deze periode met 2,2% en die van de overige dranken met 6,6%. In Europa, Afrika en het Midden-Oosten (EMEA) groeiden de volumes met 14%. In deze regio profiteerde de brouwer met name van een toenemende vraag naar de premiummerken, die meer dan 50% van de inkomsten vertegenwoordigden en zorgden voor een gemiddelde tweecijferige opbrengstengroei. In Zuid-Amerika, dat voor AB InBev de grootse afzetmarkt is, stegen de volumes met 1,5%. De brouwer heeft een sterke positie in Brazilië, dat na China en de Verenigde Staten de grootste biermarkt ter wereld is. In Brazilië namen de opbrengsten met 16,9% toe en de biervolumes groeiden met 2,1%, wat een grotere stijging was dan die van de concurrenten.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.
Er zijn momenteel geen stijgers bekend.
Er zijn momenteel geen dalers bekend.