Danone volop in transitie

Geplaatst op vrijdag 11 november 2022 om 12:00.

Danone zette in het afgelopen kwartaal een sterk resultaat neer en overtrof zelfs zijn eigen verwachtingen. De interne reorganisatie waar de Franse levensmiddelenproducent sinds begin dit jaar aan werkt, lijkt zijn vruchten af te werpen. Voor de komende periode heeft Danone zijn groeiambities verhoogd. Kunnen een forse afschrijving op de Russische activiteiten en macro-economische uitdagingen deze nieuwe groeiambities in de weg zitten?

Het Franse Danone wist in het derde kwartaal van dit jaar een onverwacht sterk resultaat neer te zetten. De interne transformatie die het bedrijf sinds begin dit jaar ondergaat in combinatie met het versneld doorvoeren van prijsverhogingen vormden de belangrijkste drijfveren achter dit succesvolle kwartaal. Zo steeg de omzet op jaarbasis met maar liefst 9,5% (op vergelijkbare basis) naar € 7,3 miljard. De gemiddelde prijsstijging bedroeg op jaarbasis een kleine 11%. In het derde kwartaalrapport van Danone geeft het bedrijf geen verdere winstspecificaties. Wel is duidelijk dat er binnen elke divisie en regio meer omzet werd gegenereerd. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in Europa ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar met 6%, in Azië met 6,8%, in Noord-Amerika met 11,2% en in de overige markten met 13,6%. Als er wordt gekeken naar de divisies, dan zien we de grootste omzetstijging bij de waterproducten, met een toename op jaarbasis van 14,4%, gevolgd door de groep specialistische voeding (waaronder babyvoeding) met een groei van 12,2% en tot slot de groep zuivelproducten met 6,3%. Het totaal afgezette volume daalde wel met 1,4% op jaarbasis. Vanwege de positieve derdekwartaalcijfers werd de groeiverwachting voor heel 2022 verhoogd. Waar de Franse producent eerder uitging van een omzetgroei van tussen de 5% en 6% wordt er nu een omzetgroei van tussen de 7% tot 8% verwacht. Danone herhaalde daarbij zijn doelstelling voor een operationele marge van meer dan 12%.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.