Hoeveel muziek zit er in UMG?

Geplaatst op vrijdag 14 januari 2022 om 17:02.

Universal Music Group was afgelopen jaar de grootste beursgang in Europa. Het entertainmentbedrijf kende een hoopvol beursdebuut. Zit er nog voldoende muziek in UMG, of moeten beleggers een toontje lager zingen?

Geschiedenis UMG

Op het gebied van muziekrechten is Universal Music Group (UMG) het grootste bedrijf ter wereld. Bekende artiesten en bands als BTS, Taylor Swift, Rihanna, Post Malone, Billie Eilish, Queen, Ariane Grande, Drake, Lady Gaga en The Beatles vallen onder het platenlabel. UMG komt voor uit Music Corporation of America, dat zowel een muziek- als filmdivisie had en in handen was van Matsushita Electric. In 1995 verkocht laatstgenoemde 80% van zijn belang in Music Corporation of America aan Seagram. Music Corporation of America werd vervolgens in 1996 omgedoopt in Universal Pictures en de naam van de muziekdivisie veranderde in Universal Music Group (UMG). Seagram werd in 2000 voor $34 miljard overgenomen door Vivendi en de Fransen verwierven in 2006 voor $1,15 miljard het resterende 20%-belang van Matsushita Electric in Universal Pictures. In de jaren daarna maakte UMG dankzij overnames een sterke groei door. In 2007 werd voor $2,19 miljard de muziekcatalogus van BMG Music overgenomen en in 2012 werd EMI Music voor £1,2 miljard ingelijfd. Mede dankzij deze overnames heeft UMG momenteel een marktaandeel van 32,1% in alle muziekrechten wereldwijd. Andere grote spelers zijn Warner Music Group en Sony Music, die samen goed zijn voor ongeveer 60% van de wereldwijde omzet in muziekrechten.

Muziekrechten goud waard

De kracht van UMG ligt in de licenties op het intellectueel eigendom van muziekartiesten. Tot begin deze eeuw was het verdienmodel van de platenmaatschappijen grotendeels gebaseerd op de verkoop van platen en later ook cd’s. De opkomst van het internet en streamingplatforms als Spotify en Apple Music leidde in eerste instantie tot een daling van de omzet voor de muziekindustrie. Deze streamingplatforms maakten het voor mensen mogelijk om online muziek te beluisteren, zodat de verkopen van cd’s instortten en de muziekuitgevers de afgelopen jaren deals met deze streamingplatformen sloten. In ruil voor de licenties ontvangen platenmaatschappijen elke keer dat er een muzieknummer van hen wordt afgespeeld een royaltyvergoeding. Ongeveer twee derde van de omzet van de streamingdiensten gaat naar de houder van de muziekrechten, wat impliceert dat zij in deze markt een grote macht hebben verworven. Daarnaast hebben uitgevers deals gesloten met social mediabedrijven als YouTube en TikTok om artiesten te compenseren voor het gebruik van hun muzieknummers in de content die op deze online platformen wordt gepubliceerd. Als gevolg van de toenemende inkomsten uit met name streaming ligt de omzet voor de muziekindustrie inmiddels weer bijna op hetzelfde niveau als begin deze eeuw en wordt 56% van de totale omzet via streamingplatforms gerealiseerd. Goldman Sachs verwacht dat het aantal streaminggebruikers in 2030 bijna is verdrievoudigd tot 1,2 miljard en de omzet uit alle muziekverkopen zal zijn verdubbeld tot €45 miljard per jaar. Platenmaatschappijen hebben er dan ook veel belang bij om zoveel mogelijk muzieklicenties in bezit te hebben en zijn bereid daar grof geld voor te betalen. Zo verkocht Bob Dylan zijn oeuvre van meer dan 600 liedjes voor ongeveer $300 miljoen aan UMG, streek Bruce Springsteen $500 miljoen op door zijn muziekrechten over te dragen aan Sony Music en bemachtigde Warner Music voor $250 miljoen de licenties op de muziek van David Bowie. Daarnaast verruilde BTS in oktober Sony Music voor UMG. De Zuid-Koreaanse boyband is een van de bestverkopende acts ter wereld.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.