JDE Peet’s zal zich nog moeten bewijzen op de beurs

Geplaatst op donderdag 26 november 2020 om 15:55.

Bedrijf is goed voor 130 miljard koppen koffie en thee per jaar

Op de Amsterdamse beurs is JDE Peet’s nog altijd een relatief onbekende naam, ondanks het feit dat de aandelen van het bedrijf inmiddels al een jaar op de beurs worden verhandeld. Onder de vlag van JDE Peet’s gaan ongeveer vijftig koffie- en theemerken schuil, waarvan Douwe Egberts ongetwijfeld de bekendste is. Samen zijn die merken goed voor zo’n 130 miljard koppen koffie en thee per jaar. Het trackrecord van JDE Peet’s is nog te kort om al een duidelijk fundamenteel plaatje te schetsen, maar wij vinden dat dit bedrijf vanwege het aanwezige groeipotentieel voor de wat langere termijn kansrijk mag worden genoemd. Op 2 december weten we meer over de vooruitzichten, want dan geeft het management een update over de gang van zaken.

Profiel

JDE Peet’s, met hoofdzetel in Nederland en actief in meer dan honderd landen, is op basis van de omzet wereldwijd de grootste ‘pure-play’ koffie- en theegroep. De portefeuille omvat meer dan vijftig toonaangevende, zowel wereldwijde als regionale en lokale koffie- en theemerken. Het management gaat er prat op met dit uitgebreide aanbod aan hoogwaardige en innovatieve koffie- en theemerken in staat te zijn volledig te kunnen voldoen aan de behoeften van de consumenten. Wereldwijd werken bij het bedrijf meer dan 21.000 mensen en de totale omzet bedroeg vorig jaar €6,9 miljard.

JDE Peet’s is in zijn huidige vorm misschien een jong bedrijf, maar de wortels van het bedrijf gaan terug tot de achttiende eeuw, toen Douwe Egberts in 1753 werd opgericht. Na een lange voorgeschiedenis kwam Douwe Egberts in handen van het Duitse JAB, waarna het in december 2019 samen met branchegenoot Peet's Coffee werd ondergebracht in JDE Peet’s. Bekende merken van de groep zijn buiten Douwe Egberts ook Senseo, Jacobs, L’Or, Tassimo enzovoort. En we mogen het legendarische theemerk Pickwick natuurlijk niet vergeten. Met iets meer dan 64% van de aandelen JDE Peet’s blijft JAB hoofdaandeelhouder in het bedrijf. De Amerikaanse voedingsgroep Mondelez is met 23,36% van de aandelen ook nog altijd aandeelhouder, maar bouwt zijn belang in het bedrijf af omdat het zich in de toekomst vooral wil focussen op snacks. JDE Peet’s is goed voor iets minder dan 10% van de wereldwijde vraag naar ongebrande koffiebonen, die hoofdzakelijk in Brazilië en Vietnam worden aangekocht. Nederland blijft een belangrijke afzetmarkt, maar het bedrijf staat ook sterk in de Verenigde Staten, Frankrijk en Duitsland.


Enkele merken van JDE Peet's.

Cijfers

De derdekwartaalcijfers verschijnen pas op 2 december en zijn op moment van schrijven dus nog niet bekend, maar met de halfjaarcijfers stelde het bedrijf niet teleur. In de eerste zes maanden van het boekjaar steeg de onderliggende winst met 12% en de winst per aandeel kwam uit op €0,79. De aangepaste ebit bedroeg 10,50% en kwam uit op €642 miljoen. Het management is van mening dat de sterke prestaties een afspiegeling zijn van de veerkracht van de merken die JDE Peet’s in huis heeft. Dankzij de uitgebreide koffie- en theeportefeuille kon het bedrijf zich in een mum van tijd aanpassen aan de snel veranderende gewoonten van de consument, die vanwege de coronacrisis koffie en thee steeds vaker thuis drinken. Ondanks een volatiele omgeving kon het bedrijf dus met sterke cijfers uitpakken.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.