Universal Music Group zet in op belangrijke contractonderhandelingen met TikTok

Geplaatst op vrijdag 13 januari 2023 om 13:42.

Over het derde kwartaal zag Universal Music Group zijn omzet op jaarbasis minder snel oplopen dan in het voorgaande kwartaal. Het mediaconcern lijkt volgens marktkenners aan de vooravond van een aantal belangrijke marktontwikkelingen te staan. Zo zou de streamingmarkt langzaam verzadigd raken en speelt artificial intelligence een steeds grotere rol in de muziekindustrie. UMG ziet vooral uitkomst in het hervormen van zijn contract met afnemer TikTok om zodoende significant meer inkomsten te genereren.

Universal Music Group (UMG) publiceerde eind oktober vorig jaar zijn derdekwartaalcijfers. Op jaarbasis steeg de omzet met 23,7% naar €2,664 miljard. Ten opzichte van het tweede kwartaal, waar op jaarbasis nog een omzetgroei werd behaald van 25%, lag de omzetgroei wel enigszins lager. De aangepast ebitda over het derde kwartaal kwam uit op €553 miljoen, wat op jaarbasis een verbetering was van 20%. De bijbehorende marge daalde van 21,4% naar 20,8%. Alle segmenten droegen bij aan de omzetgroei. Zo nam de omzet bij de divisie Record Music, waaronder ook streaming valt, met 20% toe naar €2,060 miljard. Gemeten in omzet is Record Music veruit de grootste divisie van UMG. Het segment Music Publishing noteerde een omzetstijging van 15,2% naar €418 miljoen en de divisie Merchandise en overig was in het derde kwartaal goed voor een omzet van €189 miljoen.

Verder lezen?

Dit artikel is alleen voor abonnees van Beursgenoten. Indien u nog geen abonnee bent, overweegt u dan ook een abonnement op Beursgenoten.