Porsche SE, discount op discount in Volkswagen

Geplaatst op donderdag 19 januari 2023 om 08:00.

Foto: xalien / Shutterstock.com

Porsche Automobil Holding SE is de houdstermaatschappij waarmee de oprichtersfamilies het Volkswagenconcern onder controle houden. Het aandeel is afgelopen jaar fors gedaald en noteert nu met een aantrekkelijke discount ten opzichte van de onderliggende waarde van de belangen in de autofabrieken die het in portefeuille heeft, die zelf ook weer goedkoop zijn.


Vijfjarig koersverloop Porsche Automobil Holding SE.

Porsche SE (PAH3)

De houdstermaatschappij Porsche Automotive Holding SE (ticker: PAH3) is in 2007 door de controlerende families Porsche en Piëch opgericht om hun belangen in Porsche AG, de autofabrikant (ticker: P911) onder te brengen. In 2009 besloten Porsche SE en Volkswagen hun autobedrijven te fuseren. De belangrijkste posten werden toebedeeld aan de managers van het oude Volkswagen, in ruil waarvoor Porsche SE een 50,7%-belang kreeg in Volkswagen AG, dat naast zijn volumemerken ook de eigenaar werd van kroonjuweel Porsche AG. Sinds 2019 bezit Porsche SE 31,3% van de aandelen Volkswagen en 53,73% van het stemrecht. Bij het Volkswagenimperium werken meer dan 600.000 arbeidskrachten voor merken zoals Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche AG, Ducati, Scania en MAN.

Inspiratie uit Italië

Waarschijnlijk zijn de families Porsche en Piëch geïnspireerd door de Agnelli’s, die al bijna tien geleden begonnen met het herstructureren van hun belang in het Fiat-concern om de verborgen waarde inzichtelijk te maken. Houdstermaatschappij Exor, dat vergelijkbaar is met Porsche SE, heeft een groot belang in Stellantis, de autofabrikant waarin FiatChrysler is ondergebracht. Daarnaast zijn er belangen in allerlei andere sectoren, zoals trucks, landbouwmachines, media en financiële diensten. Exor geniet onder beleggers een uitstekende reputatie en besloot in 2015 nog transparanter te worden door kroonjuweel Ferrari een eigen beursnotering te geven. Ferrari gooit hoge ogen onder beleggers en heeft nu een beurswaarde van ruim €40 miljard, waarmee het bijna even veel waard is als heel Stellantis. Mogelijk was het succes van Ferrari de reden waarom ook Porsche AG vorig jaar een eigen beursnotering kreeg.

Verder lezen?

Dit artikel is alleen voor abonnees van Beursgenoten. Indien u nog geen abonnee bent, overweegt u dan ook een abonnement op Beursgenoten.