Unilever ziet onderliggende omzetgroei versnellen

Geplaatst op vrijdag 18 december 2020 om 15:13.

Hoewel de tradingupdate over het derde kwartaal, die Unilever eind oktober publiceerde, positiever was dan in de markt werd verwacht, daalde de koers in de dagen na publicatie met ongeveer 10%. Behalve een slechter beursklimaat speelde hier waarschijnlijk ook de onzekerheid over de verandering in de juridische structuur van de onderneming een rol, waarvan de (mogelijk zeer grote) effecten nog niet duidelijk zijn.

Unilever heeft tot nu toe weinig tegenwind ondervonden van de coronacrisis. Het goede nieuws over het derde kwartaal was vooral dat de onderliggende omzetgroei met 4,4% duidelijk boven de verwachtingen uitkwam en ook aanzienlijk hoger was dan in de voorgaande kwartalen. De stijging was voor 3,9% het gevolg van een hoger verkoopvolume en voor 0,5% van hogere verkoopprijzen. De gerapporteerde omzet daalde met 2,4% tot € 12,9 miljard, wat toegeschreven werd aan een negatief valuta-effect van 7,7%. De omzet was voor 57% afkomstig uit opkomende markten en voor 43% uit ontwikkelde landen. Over de eerste drie kwartalen kwam de onderliggende omzetgroei uit op 1,4%.

Evenals in de voorgaande kwartalen werd de groei vooral gerealiseerd bij de huishoudelijke producten. Dit hing samen met de coronacrisis, die de vraag naar schoonmaakproducten aanjoeg. Geografisch was de onderliggende omzetgroei vooral sterk in Noord-Amerika, terwijl er in Europa sprake was van een lichte daling.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.