Kunnen streamingdiensten het hoofd boven water houden?

Geplaatst op donderdag 14 juli 2022 om 13:50.

Het streamen van video en muziek heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. Door de hogere inflatie en gestegen prijzen zijn consumenten zich echter bewuster geworden van hun vaste lasten, wat negatieve gevolgen kan hebben voor streamingdiensten als Netflix en Spotify. Kunnen deze marktleiders overleven?

De coronapandemie heeft de populariteit van streamingdiensten in een stroomversnelling gebracht. Uit cijfers van Telecompaper blijkt dat ongeveer 42% van de Nederlandse huishoudens het afgelopen jaar een abonnement had bij Netflix. Videoland volgt met 15%, Disney+ met 10% en Amazon Prime Video met 8%. Volgens Telecompaper combineren daarbij relatief veel huishoudens verschillende streamingabonnementen. Zo heeft een grote meerderheid van de gebruikers van Amazon Prime Video ook een abonnement op Netflix. Telecompaper keek eveneens naar het gebruik van muziekstreamingdiensten in Nederland. Van alle Nederlanders die een muziekdienst op hun smartphone gebruiken heeft 50% een betaald abonnement. In Nederland had 41% de app van Spotify op zijn telefoon geïnstalleerd, gevolgd door YouTube Music met een aandeel van 13%. De totale omzet van de Nederlandse streamingmarkt kwam volgens branchevereniging NVPI in 2021 uit op €203,8 miljoen, wat ten opzichte van 2020 een stijging is van 11,2%. Streaming is inmiddels de grootste inkomstenbron voor de muziekindustrie, zo blijkt uit cijfers van Spotify.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.