Sluiting horeca treft Lucas Bols midscheeps

Geplaatst op vrijdag 12 juni 2020 om 14:00.

Het zijn zeer onzekere tijden voor ’s lands oudste nog actieve distillateur Lucas Bols. De mondiale sluiting van de horeca heeft een significant negatieve impact op de omzetontwikkeling. CEO Huub van Doorne zet alle zeilen bij en houdt geloof in een goede toekomst voor het bedrijf. 

Lucas Bols, bekend van de wereldwijde merken als Bols Likeuren, Passoã, Nuvo en Damrak Gin alsmede de regionale jenevers en likeuren als Pisang Ambon en Coebergh, wordt zwaar getroffen door COVID-19. Ruim de helft van de omzet is horecagedreven. Bij de publicatie van de voorlopige jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2019-2020, eindigend 31 maart 2020, werd al duidelijk dat de verkopen in de maand maart met 30% waren gekelderd. Dit betreft voornamelijk de horeca, begonnen met de lockdown in China in februari, gevolgd door Italië en de rest van de wereld. Over de maand april zal de omzetdruk meer dan 50% bedragen. Lucas Bols wordt het hardst geraakt in landen waar de verkopen in belangrijke mate via de horeca lopen. Dit betreft Azië en de Verenigde Staten, waar de onderneming sterk is in cocktails die via voornamelijk bars worden verkocht. Voor de meer retailgedreven markten als Nederland, Australië, Duitsland en Frankrijk zal de impact van de coronacrisis minder negatief uitpakken.

Gratis

Gratis verder lezen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis.

Privacyverklaring
  
Premium

Onbeperkt verder lezen

Premium lid worden?

Probeer direct
en lees meteen verder!
Al abonnee? Log dan in.